28. marraskuuta 2022

Black Week siivitti jälleen uusiin ennätyksiin – Suomessa kasvua jopa yli 71% edellisvuoteen verrattuna

Mobiilimaksamisen suosio on kasvanut viime vuosina verkkokaupoissa nopeasti. Helppo ja nopea maksutapa on löydetty kaikissa ikäryhmissä ja valtaosa nettiostoksista tehdään jo mobiilissa.

MobilePayn luvut Black Weekillä

MobilePay Black Week maksuvolyymi

Loppuvuoden verkkokauppasesongin kohokohta, Black Week -alennusviikko, on siivittänyt MobilePayn jälleen uuteen ennätykseen. Jo yli 1,3 miljoona suomalaista on maksanut verkkokauppaostoksensa MobilePay-sovelluksella vuoden 2022 aikana. Lukumäärä on 44 % suurempi viime vuoteen verrattuna.

Verkkokaupoissa tehtyjä ostoksia maksettiin MobilePaylla sunnuntaina 27.11. päättyneen aleviikon aikana 30 miljoonalla eurolla ja euromääräinen kasvu tarkasteluvälillä (21.11.–27.11.) oli 71 % maksetuissa verkko-ostoissa viime vuoteen verrattuna. 

“Vaivaton maksukokemus on koko ajan tärkeämpää verkosta ostaville asiakkaille. Tämän voi tänäkin vuonna nähdä selvästi Black Weekin maksukäyttäytymisestä. Yhä useampi suomalainen on valinnut MobilePayn maksutavakseen ja olemme tästä saavutuksesta kovin ilahtuneita.” Perttu Kröger, maajohtaja, MobilePay A/S, Suomen sivuliike. 

Varsinaisen Black Fridayn rahaliikenteen osalta päästiin jälleen uuteen ennätykseen: euroissa mitattuna perjantain 25.11.2022 aikana MobilePaylla maksettujen verkkokauppaostojen arvo oli 68% viime vuotta suurempi. MobilePaylla maksettiin siis 7,8 miljoonan euron edestä verkkokauppaostoksia suosittuna aleperjantaina. 

Mobiilimaksaminen jatkaa selkeänä kasvutrendinä

Kuluvan vuoden aikana MobilePaylla sekä käyttäjämäärät että käyttäjien aktiivisuus ovat kasvaneet kovaan tahtiin – lokakuun loppuun mennessä verkkokauppamaksuja oli tehty sovelluksella jo yli 630 miljoonalla eurolla, mikä on lähes 130% enemmän kuin vuoden 2021 samalla ajanjaksolla. Suomessa on jo yli 2,2 miljoonaa MobilePay-käyttäjää ja 12 000 verkkokauppaa, jossa MobilePay käy maksutapana.

Suomalaisten kulutus- ja maksukäyttäytyminen on murroksessa. Mobiilimaksu on jo monen ensimmäinen valinta verkkomaksamisessa ja rahaa kaverille siirrettäessä. Tälle kehitykselle ei näy loppua. Mobiilimaksaminen on kansainvälinen kasvutrendi ja suomalaiset ovat kirineet muutokseen mukaan. 

Perttu Kröger, maajohtaja, MobilePay A/S, Suomen sivuliike

Seuraavan vuoden suunnittelu on jo täydessä vauhdissa 

MobilePay on hiljattain yhdistynyt norjalaisen mobiilimaksuyhtiö Vippsin kanssa. Uuden yrityksen tavoitteena on rakentaa paras ja kattavin Pohjoismaalainen mobiililompakko ja työ on jo ensi vuoden osalta aloitettu. Yhdistymisuutisen myötä digitaalisen maksamisen odotetaan yleistyvän Suomessa vielä nykyistäkin ripeämmin – uusi yhtiö on 11 miljoonalla käyttäjällään ja yli 400 000 maksupisteellään yksi Euroopan merkittävimmistä mobiilimaksamisen palveluntarjoajista.

“Olemme kertoneet mobiilimaksamisen ilosanomaa jo jonkin aikaa ja on hienoa nähdä, miten tekemämme työ konkreettisesti vaikuttaa siihen, miten ihmisten maksukäyttäytyminen muuttuu. Haluamme helpottaa ihmisten arkea tekemällä maksamisesta aina vain yksinkertaisempaa ja siksi meillä on kaikki edellytykset jatkaa vahvaa kasvua niin Suomessa kuin laajemmin Euroopassakin. Kuluneen vuoden aikana suurin yksittäinen asia meille oli luonnollisesti yhdistyminen Vippsin kanssa, mutta myös ennätyksiä on jälleen rikottu ja loppuvuoden alesesongin kasvuluvut ovat tärkeitä viestejä siitä, että teemme oikeita asioita. Katseet on jo suunnattu ensi vuoteen ja odotamme sitä innolla”, Kröger iloitsee. 

Lisätietoja:
Perttu Kröger
Maajohtaja, MobilePay A/S, Suomen sivuliike
perttu.kroger@mobilepay.fi

MobilePay lyhyesti

MobilePay on Pohjoismaiden johtava mobiilimaksuratkaisu, joka on ilmainen kaikkien pankkien asiakkaille. Suomessa on jo yli 2 miljoonaa MobilePay-käyttäjää. Vuonna 2021 sovelluksella suoritettiin maksuja lähes 2,4 miljardilla eurolla. Maksuja tehtiin 80 % enemmän kuin vuonna 2020. MobilePay A/S, Suomen sivuliike on osa MobilePay-konsernia.