Black Friday avaa loppuvuoden ostoskauden – kolme trendiä MobilePaylta

Vipps MobilePayn Suomen maajohtaja Perttu Kröger vastaa kolmeen kuumaan kysymykseen vuoden kiireisimmän ostoskauden alkaessa.
Mikä on muuttunut viime vuodesta kauppiaan näkökulmasta?
- Ensinnäkin tekoälyn läpimurto ja tuleminen jokaisen kansalaisen käyttöön. Kuluttajat käyttävät tekoälyä tuotevertailuun ja hankintojen kilpailutukseen.
- Toiseksi ostamisen täytyy onnistua suoraan älypuhelimella yhdellä klikkauksella, ollen entistä helpompaa, nopeampaa ja turvallista. Tällainen onnistuu, kun kuluttaja voi antaa ostoksen tekemiseen tarvittavat tiedot turvallisesti taustalla, esimerkiksi tutusta sovelluksesta, kuten MobilePaysta. Tähän tarpeeseen MobilePay toi uuden pikamaksuratkaisun verkkokauppoihin: MobilePay Express
- Kolmanneksi maksaminen kivijalassa muuttuu, kun mobiililompakot voivat käyttää älypuhelinten nfc-sirua. MobilePay lanseerasi viime viikolla lähimaksut, jonka avulla maksaminen MobilePaylla onnistuu millä tahansa maksupäätteellä paikan päällä. Kauppiaalle tämä muutos tarkoittaa mahdollisuuksia olla mukana kanta-asiakkuuksilla mobiililompakoissa ja esimerkiksi yhteistyömahdollisuuksia ostotapaeduissa.
Miten kauppias voi saada kaiken irti kuumimmasta sesongista? Jos haluaa antaa parhaan edellytyksen kaupan loppuun viemiselle, asiakkaille pitää tarjota ne maksutavat, joita hän haluaa käyttää ja jotka konvertoivat parhaiten. Monet kuluttajat ovat kuulleet huijausvaroitukset, mutta myös kyllästyneet syöttämään kortti- sekä osoitetietojaan verkkokauppoihin. Eli kaikki maksuratkaisut, joissa tiedot ovat esitäytetty ja joissa voi käyttää luottokorttia tai “maksa möhemmin”-vaihtoehtoja, ovat todennäköisesti kuluttajille mieluisimpia loppuvuoden ajan. Onko tämä viimeinen vuosi, jolloin shoppailemme ilman omaa tekoälyagenttia? Hyvin todennäköisesti. Tekoälyagenttien käyttö oikean tuotteen etsimisessä tulee yleistymään ensi vuoden aikana. Se tarkoittaa sitä, että kuluttajalla on oma tekoälyagentti, joka löytää hänelle sopivimman tuotteen sen sijaan, että kuluttaja käyttäisi itse aikaa hakukoneessa. Seuraavassa vaiheessa, noin 1–2 vuoden sisällä, tekoälyagentti tekee jo ostokset henkilön puolesta. Silloin agenttiin asetetaan toivottu maksu- ja toimitustapa ja agentti hoitaa kaiken muun. Kuluttajalle tulee vain vahvistus ostosta ja paketti ovelle.
Kauppiaana on erityisen tärkeää olla etunojassa mukana ja panostaa omien tuotteiden löydettävyyteen tekoälyagenttien toimesta nyt kun markkina muodostuu. Kauppiaat joutuvat myös tulevaisuudessa päättämään, mille agenteille haluaa tarjota tuotteitaan ylipäätään. Loppujen lopuksi tekoälyagenteissa on kyse uudesta myyntikanavasta.
Jos olet kiinnostunut tutustumaan tarkemmin MobilePayn tarjoamiin maksuratkaisuihin sekä kirjautumista helpottaviin ratkaisuihin, voit lukea lisää yritysratkaisuistamme täältä.