20. lokakuuta 2022

Mobiilimaksaminen Suomessa – näitä asioita asiakkaat arvostavat nykyaikaisessa ostokokemuksessa

Puhelimella maksamisesta on tullut säännöllinen tapa maksaa jo joka kolmannelle suomalaiselle. Mies tekee maksua MobilePaylla.

Suomen nopeasta digitalisoitumisesta huolimatta perinteiset maksutavat – kuten korttimaksaminen ja tilisiirto – ovat toistaiseksi pitäneet pintansa suomalaisten käytetyimpänä maksutapoina. Tästä huolimatta nuorten keskuudessa suurta suosiota nauttinut mobiilimaksaminen on kuitenkin yleistynyt nopeasti myös vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Suomen Pankin maaliskuussa julkaistun selvityksen mukaan jo lähes kolmannes yli 65-vuotiaista maksaa ostoksiaan mobiilisti. 

Puhelimella maksamisesta onkin tullut säännöllinen tapa maksaa jo joka kolmannelle suomalaiselle ja esimerkiksi Suomen suosituinta mobiilimaksamisen sovellusta MobilePayta käyttää jo joka toinen yli 18-vuotias suomalainen. 

Mutta mikä on Suomessa mobiilimaksamisen kasvavan suosion takana? 

Mobiilimaksaminen tuo mutkattomuutta suomalaisten arkeen

Maksamisen helppous, ja nopeus, turvallisuus ovat kulmakiviä suomalaisten kuluttajien ostokokemuksessa. Näin toteaa esimerkiksi Suomen Pankki, jonka mukaan mobiilimaksamisen suosio selittyy ensisijaisesti maksutavan vaivattomuudella. Myös koronapandemia on pysyvästi muuttanut maksamisen tapoja Suomessa, kun teknologisen kehityksen lisäksi myös fyysisten kontaktien välttely on nopeasti kasvattanut verkko-ostamisen ohella mobiilimaksamisen suosiota.

Käteistä halutaan käyttää yhä vähemmän ja aiemmin kivijalkaliikkeissä tapahtunut asiointi on siirtynyt entistä vahvemmin verkkoon. Monikanavaisen ostamisen lisääntyessä ostoksia tehdään entistä useammin tietokoneen tai tabletin sijaan puhelimella. 

Jatkuvasti digitalisoituvassa maailmassa maksaminen on kriittinen osa onnistunutta asiakaskokemusta. Asiakkaat odottavat saavansa haluamansa helposti - milloin ja missä vain. Siksi maksutapojen muutos entistä nykyaikaisemmaksi ja joustavammaksi niin myymälöissä, verkkokaupoissa kuin sovelluksissa on kriittinen menestystekijä jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa.  

Asiakas arvostaa maksamisen sujuvuutta 

Perinteiseen kortti- tai käteismaksamiseen verrattuna mobiilimaksaminen sujuvoittaa selvästi asiakkaan arkea. On hyvin tavallista, että fyysinen lompakko jää entistä useammin kotiin, kun puhelimesta löytyy jo kaikki tarvittava. Asiakkaan pettymys voi olla suuri, jos mobiilimaksu ei käykään maksuvaihtoehtona, kun avaimet maksamiseen löytyisivät jo valmiina puhelimesta. 

Puhelimella maksamiseen tarvitaan vain yksi mobiilimaksusovellus, jonka avulla asiakas voi maksaa esimerkiksi ruokaostokset kaupan kassalla, vaateostokset verkkokaupoissa ja matkaliput maksusovelluksissa. Esimerkiksi MobilePay löytyy jo yli 2,1 miljoonan suomalaisen älypuhelimesta. Yhä harvemman suomalaisen tarvitsee siis ladata uusia maksusovelluksia maksaakseen ostoksiaan puhelimella. 

Useiden pankkikorttien ja tilien lisäksi asiakas voi halutessaan lisätä MobilePayhin myös käyttämänsä kanta-asiakaskortit. Tällöin lompakkoa ei tarvitse kaivaa esiin edes kanta-asiakasetujen aktivointia varten, vaan edut rekisteröityvät automaattisesti MobilePaylla maksaessa. 
Asiakkaan arjen lisäksi mobiilimaksaminen sujuvoittaa myös yrityksen arkea: Työntekijöiden ei tarvitse kuluttaa aikaa vaihtorahojen laskemiseen ja kauppiaan kustannukset vähenevät, kun talletusmaksut ja käteiskuljetukset vievät yhä pienemmän osuuden arjen kustannuksista.

Maksamisen nopeus on tärkeä osa asiakaskokemusta

Suomalaiset ovat tottuneet nopeuteen. Verkkokaupoissa ja sovelluksissa tapahtuvassa maksamisessa mobiilimaksamisen edut ovat käsin kosketeltavat: Verkkopankki- tai korttimaksuun verrattuna, mobiilimaksaminen lisää selvästi asiakkaan ostoprosessin nopeutta. Monivaiheisia tunnistautumisprosesseja, jossa syötetään avainlukuja ja korttitietoja, ei tarvita – maksaminen onnistuu helposti puhelimessa jo valmiiksi olevalla sovelluksella ja maksun hyväksyminenkin tapahtuu yhdellä pyyhkäisyllä.

Myymälässä mobiilimaksamisen nopeutta lisää puolestaan se, ettei asiakkaan tarvitse huolehtia korttimaksun tavoin 50 euron lähimaksurajoista. Puhelimella maksaessa erilliset varmennukset – kuten pankkikortin pin-numeron näpyttelyt – eivät korttimaksun tavoin hidasta maksamista. 

Puhelimella maksaminen onkin useita sekunteja korttimaksua ja salasanaa nopeampi tapa maksaa. Ero voi kuulostaa pieneltä, mutta se muuttuu merkittäväksi erityisesti tilanteissa, jossa asiakas haluaa siirtyä nopeasti maksutilanteesta eteenpäin.  Näitä tilanteita arjessa ovat esimerkiksi joukkoliikenteessä matkalipun maksaminen tai kaupan kassalla pakkauspäähän siirtyminen. Yrityksen näkökulmasta hyöty muutamien sekuntien nopeammasta maksutavasta kertaantuu kymmenien ja satojen asiakkaiden maksutapahtumien myötä. 

Turvallisuus kaiken maksamisen keskiössä 

Maksamisen turvallisuus on asiakkaalle luonnollisesti hyvin tärkeää. Asiakkaat kohtaavat yhä useammin mitä moninaisempia uhkia, jotka luovat turvattomuuden ja epävarmuuden tunnetta. Siksi on tärkeää, että käytössä olevat maksutavat ovat mahdollisimman turvallisia niin asiakkaille kuin yrityksille itselleen.   

Käteiseen tai korttiin verrattuna, mobiilimaksaminen vähentää selvästi riskejä väärinkäytöksiin. Esimerkiksi kadoksissa olleeseen korttiin pääsee ulkopuolinen helpoksi käsiksi ja alle 50 euronjäävät ostokset voidaan maksaa ilman salasanaa – oli kyseessä kortin omistaja tai ei. 

Puhelimella maksaminen on aina sormenjäljen, kasvotunnisteen tai pin-numeron takana. Ulkopuolinen ei siis pääse maksamaan puhelimella ilman tietoa puhelimen salasanasta ja maksusovelluksen pin-numerosta. Maksusovelluksessa olevat kortti-, tili- ja henkilötiedot ovat tarkasti suojattuja ja jokaisesta maksutapahtumasta jää järjestelmään digitaalinen jälki. Mahdolliset väärinkäytökset ovat siis aina jäljitettävissä. Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin se, että jokainen puhelimen omistaja pitää puhelimensa vahvasti suojattuna ja käyttöjärjestelmän päivitettynä. 

Suomalaiset kuluttajat: MobilePaylla maksaminen käytännöllistä, helppoa ja turvallista 

MobilePayn vahva asema Suomen tunnetuimpana mobiilimaksamisen applikaationa jatkuu. YouGovin puolivuosittain toteutettavan kyselytutkimuksen vastaajista 58 % nimesivät MobilePayn tunnetuimmaksi mobiilimaksamien brändiksi Suomessa. 

Vastaajista yli 80 %:lla oli MobilePayn käytöstä positiivinen mielikuva. Suomalaisten myönteinen suhtautuminen MobilePayn maksutapohin on kasvanut merkittävästi erityisesti verkkokaupan puolella. MobilePayta käyttöä kuvattiin helpoksi, turvalliseksi ja käytännölliseksi tavaksi maksaa niin myymälässä, verkossa kuin erilaisissa sovelluksissa. 

MobilePaylla maksetaan jo yli miljoona maksua kuukaudessa. Lue lisää monipuolisista maksuratkaisuistamme.