22. helmikuuta 2023

Matkamme kohti Pohjoismaiden parasta mobiililompakkoa on alkanut

MobilePay on aloittanut yhdistymisen norjalaisen mobiilimaksuyrityksen, Vippsin kanssa. Uusi, yhdistymisen myötä syntyvä yritys tulee kokoamaan kaikki tuotteet ja palvelut yhteen sovellukseen ja yhteiselle teknologia-alustalle tämän vuoden loppuun mennessä.

MobilePayn polku

Uusi, muodostuva, yritys on jo aloittanut toimintansa täydellä vauhdilla. Tavoitteena on tulla Pohjoismaiden parhaaksi ja käytetyimmäksi mobiililompakoksi niin kuluttajien kuin kauppiaidenkin keskuudessa. Ensimmäiset päätökset ja toimenpiteet tähän tavoitteeseen pääsemiseksi on tehty. 

Tavoitteena on, että vuoden 2024 alussa kuluttajilla on käytössä yksi kuluttajasovellus, joka toimii yhteisellä teknologia-alustalla ja paikallisilla brändeillä. Suomessa brändinä jatkaa edelleen MobilePay. 

Tavoitteemme yhteiselle alustalle siirtymisessä ovat korkealla. Yhdistymisessä ei ole meille kyse ainoastaan maksamisesta. Haluamme helpottaa kauppiaiden ja kumppaneiden matkaa kohti kaupankäynnin digitalisaatiota ja samalla varmistaa, että sovelluksemme käyttökokemus on helppo ja sujuva.

Vegar Wikhammer Heir, Vipps MobilePay Suurasiakkaiden johtaja

Vegar jatkaa:

"11 miljoonan käyttäjää, yli 400 000 maksupistettä ja kaksi paikallisesti vahvaa brändiä antavat meille hyvän lähtökohdan.  Meillä on pian käytössä yksi yhteinen teknologia-alusta. Tämä yhdistyminen vaatii meiltä myös rohkeita ja vaikeita päätöksiä.”

EU-komission myöntämän yhdistymisluvan myötä tietojen vaihto yritysten kesken on viimein ollut mahdollista. Yritysten nykyisiä tuotevalikoimia on arvioitu kriittisesti ja päätetty, mitkä tuotteet jatkavat ja mitkä lopetetaan.  

Avaintekijöinä ovat skaalautuvuus ja yksinkertaisuus

Vipps ja MobilePay tarjoavat molemmat tällä hetkellä monia erittäin hyviä ratkai suja Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Nämä tuotteet jatkavat toimintaansa ja kasvavat edelleen yhteiselle alustalle siirtymisen jälkeen. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi ratkaisut etäkauppaan, pienille ja keskisuurille yrityksille, toistuviin maksuihin ja yksityishenkilöiden välisiin maksuihin. 

“Hyvien maksuratkaisujen lisäksi meillä on myös niitä, jotka eivät ole riittävän hyviä tai skaalautuvia.  Näistä ratkaisuista tarjoamme uudet ja paremmat versiot uudella alustallamme.  Me haluamme tarjota vahvimmat ja kyvykkäimmät tuotteet, jotta voimme pysyä relevantteina kauppiaille ja kumppaneille.” summaa Vegar Wikhammer Heir.   

Näiden päätösten seurauksena  MobilePayn nykyiset Invoice ja Point of Sale –rajapinnat lopetetaan vuoden 2024 alussa. Kivijalkakaupan ratkaisut ja QR-koodilla maksaminen säilyttävät kuitenkin tärkeän aseman uuden yrityksen tuotevalikoimassa. Tavoitteena on laajentaa tuotevalikoimaa ja tuoda markkinoille QR-koodiin perustuvat ratkaisut, jotka tarjoavat uusia vaihtoehtoja kaikille käyttäjille. 

"Jatkamme yhdessä sitä työtä, jonka molemmat yritykset ovat aloittaneet ja laitamme tulevaisuudessa merkittävästi resursseja QR-koodeihin pohjautuviin ratkaisuihin. Kuluttajien erinomainen käyttökokemus ja kauppiaiden tarvitsemat lisäominaisuudet pelkän maksamisen lisäksi ovat kehityksemme keskiössä. Norjassa tällaisia ratkaisuja on jo olemassa. Tarkoituksenamme on saada yhteinen ratkaisumme kauppiaiden käyttöön Suomessa ja Tanskassa uuden alustan myötä. Haluamme kehittää kauppiaille entistä parempia ratkaisuja kivijalkamyymälöihin”, Vegar Wikhammer Heir kertoo. 

Uusi tuote laskutukseen 

MobilePay Invoice on monella tapaa loistava tuote mahdollistaessaan laskun maksamisen yhdellä pyyhkäisyllä. Tuote ei kuitenkaan nykyisellään ole riittävän skaalautuva.  "Aloitamme keskustelut kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa, jotta voimme yhdessä heidän kanssaan suunnitella ja sopia vaihtoehtoisista ratkaisuista tulevaisuuden osalta” Wikhammer Heir summaa.