30. marraskuuta 2020

Mobiilimaksamisen kasvu verkkokaupoissa jatkuu – Black Weekinä rikottiin ennätyksiä

Loppuvuoden verkkokauppasesongin kulta-aikana tunnettu Black Friday keskittyi tänä vuonna entistä enemmän verkkoon ja laajentui monen toimijan osalta Black Weekiksi. Alennusviikon ostokset rikkoivat ennätyksiä myös MobilePayn käyttömäärissä, sillä sovelluksella maksettujen verkkokauppaostojen arvo kasvoi yli kaksinkertaisesti viime vuodesta.

MobilePay Black Friday

Tänä vuonna Black Friday laajentui yhä useammassa verkkokaupassa viikon kestäväksi Black Weekiksi. Ostokset jakautuivatkin tasaisemmin koko viikon ajalle ja euromääräinen kasvu tarkasteluvälillä (23.–29.11.) oli 152 % MobilePaylla maksetuissa verkko-ostoissa viime vuoteen verrattuna. Verkkokaupoissa tehtyjä ostoksia maksettiin sovelluksella viikon aikana yli 11 miljoonalla eurolla.

Pidemmälle aikavälille laajentuneista alennuskampanjoista huolimatta myös varsinainen Black Friday piti pintansa ja kasvoi viime vuodesta: euroissa mitattuna perjantain 27.11.2020 aikana MobilePaylla maksettujen verkkokauppaostojen arvo oli 131 % viime vuotta suurempi. 

Korkeita käyttömääriä selittävät sekä verkossa tapahtuvien Black Week -tarjousten että MobilePaylla tehtävän verkkomaksamisen suosion kasvu. Black Week -kampanjointia edeltäneeseen perjantaihin (20.11.2020) verrattuna sovelluksella maksetut verkko-ostokset olivat yli kolminkertaiset, 224 % suuremmat.

Mobiilimaksamisen suosio kasvanut tasaisesti viime vuosina

MobilePayn suosio on kasvanut verkkokaupoissa roimasti jo ennen Black Fridayta. Sovellus on Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaan noussut kuluttajien keskuudessa kolmanneksi suosituimmaksi maksutavaksi verkko-ostoksissa heti Nordean ja OP:n verkkopankkimaksujen jälkeen. Maksutapojen käyttöosuudet ovat tähän asti muuttuneet erittäin jähmeästi, joten ilmiö on poikkeuksellinen.

MobilePay käy maksutapana jo yli 10 000 verkkokaupassa. Marraskuun loppuun mennessä yli 750 000 suomalaista on maksanut verkkokauppaostoksensa MobilePaylla vuoden 2020 aikana, mikä on yli tuplasti enemmän kuin vuonna 2019 samaan aikaan.

“Merkittävät kasvuluvut viestivät kyllä selkeästä osto- ja maksukäyttäytymisen murroksesta. En usko, että trendi tästä hiipuisi lähitulevaisuudessa, vaikka muutos onkin vauhdittunut osittain myös koronan vaikutuksesta”, kommentoi MobilePay Finlandin vt-toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Noona Puusniekka, virkaatekevä toimitusjohtaja MobilePay Finland Oy
Tuoreen tutkimuksemme mukaan 79 % MobilePayn käyttäjistä ovat tyytyväisiä sovelluksella maksamiseen verkkokaupassa. Kuluttajat, jotka ovat kokeilleet MobilePayta, suosivat sovellusta aikaisempaa enemmän maksamisessa. Käyttäjämme arvostavat nopeutta ja vaivattomuutta maksamisessa myös verkkokaupassa

Noona Puusniekka
Vt. toimitusjohtaja, MobilePay Finland Oy

MobilePayn valtteja nopeus ja mutkaton käyttäjäkokemus

Verkossa shoppaillessa sujuva asiakaskokemus on jatkuvasti suuremmassa roolissa. Muun muassa Deloitten tutkimuksen mukaan sujuvuus verkkokaupoissa on nykyään jopa hintaa enemmän vaikuttava tekijä ostokokemuksen rakentumisessa. Mutkattomuus ja nopeus ovatkin asioita, jotka korostuvat MobilePayta käytettäessä – ostosten loppuun saattaminen on helppoa, sillä maksamiseen ei tarvita maksukorttien numeroiden tai tunnuslukujen näppäilyä. 

“Tuoreen tutkimuksemme mukaan 79 % MobilePayn käyttäjistä ovat tyytyväisiä sovelluksella maksamiseen verkkokaupassa. Kuluttajat, jotka ovat kokeilleet MobilePayta, suosivat sovellusta aikaisempaa enemmän maksamisessa. Käyttäjämme arvostavat nopeutta ja vaivattomuutta maksamisessa myös verkkokaupassa,” Puusniekka toteaa.