3. heinäkuuta 2020

Hyväntekeväisyyden digitalisoituessa lahjoittaminen on helppoa ja vaihtoehtoja riittää

Poikkeuksellinen kevät on ollut monella tavalla haastavaa ja erityistä aikaa. Koronavirus muutti monen arkielämää merkittävästi ja toi haasteita totuttuihin arjen käytäntöihin. Uuden tilanteen myötä yhä suurempi joukko ihmisiä on siirtynyt digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttäjäksi – myös hyväntekeväisyyslahjoituksissa.

Nainen makaamassa viltillä puistossa

Koronakevään myötä solidaarisuus ja halu auttaa lähimmäistä ovat olleet tavallista isommassa roolissa, ja sitä myöten myös hyväntekeväisyyslahjoitusten ja -kampanjoiden määrä on kasvanut. On ollut valtavan hienoa ja merkityksellistä seurata eri avustustapoja esiin tuovia kampanjoita – jokaiselle kuluttajalle, jolla on ollut mahdollisuus ja halu auttaa, on varmasti löytynyt sopiva taho ja tapa tarjota tukea. Esimerkiksi MobilePayn ja Pelastakaa Lapset ry:n kevään #lounashaaste-kampanjassa lahjoitettiin sovelluksen kautta yhteensä yli 10 000 euroa vähävaraisille perheille. 

Koronakevään aikana paljon puhututtanut digiloikka on näkynyt myös hyväntekeväisyyslahjoitusten saralla – tosin ilmiö on ollut havaittavissa jo aiemmin. Hyväntekeväisyyslahjoituksissa on siirrytty vahvasti digiratkaisuihin, ja vaikka keräyslippaisiin kilahtavat kolikot ovat varmasti se klassisin lahjoituksen muoto, tuntuu se jäävän taka-alalle modernimpien lahjoitustapojen yleistyessä. Nenäpäivän toiminnanjohtaja Riina Paasion mukaan tekstiviestilahjoittaminen on heillä tällä hetkellä suosituin lahjoituksen muoto samalla, kun mobiilimaksaminen yleistyy kovaa vauhtia. 

Digitaalinen hyväntekeväisyyslahjoittaminen on mutkatonta – ja siksi avustuksen lähettäminen kädessä jatkuvasti olevan puhelimen välityksellä on näppärä ja luonnollinen tapa lahjoittaa. Esimerkiksi Nenäpäivän lahjoituksissa mobiilimaksujen määrä yli kolminkertaistui vuosien 2018 ja 2019 välillä. Kaikkien aikojen “digiloikkakevään” jälkeen kasvua odotetaan myös tänä vuonna. 

Suomen Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta kertoi, että siinä missä kertalahjoitusten määrä kasvaa hetkellisesti isojen katastrofien yhteydessä, kuukausilahjoitusten suhteen trendi on ollut nouseva jo pidemmän aikaa. 
MobilePaylla on tällä hetkellä kumppanina 10 kansalaisjärjestöä, joiden toistuvan kuukausimaksun voi hoitaa sovelluksessa. On ollut ilo huomata, kuinka kiinnostuneita organisaatiot ovat olleet tällä saralla ja kuinka hyvän vastaanoton kuukausilahjoittaminen on kuluttajien parissa saanut! MobilePaylla voi lahjoittaa kuukausimaksulla esimerkiksi Suomen Unicefille, Suomen Punaiselle Ristille ja Animalia ry:lle.  

Sopivan kuukausilahjoitustahon etsiminen omasta puhelimesta on muuten helppoa – kun klikkaat perusnäkymän alareunasta ’Valikko ’ ja ’Toistuvat maksut ’, löydät monta vaihtoehtoa. Kenelle sinä haluaisit lahjoittaa?