MobilePay spørgsmål og svar pr. 05.12.2019


Tietoa MobilePaysta

Kuinka paljon MobilePay maksaa?

Yksityishenkilöille rahojen siirtäminen ja vastaanottaminen MobilePaylla ei maksa mitään.

Kuinka paljon voin siirtää MobilePaylla?

Käyttörajasi riippuu siitä, miten olet tunnistautunut MobilePayhin. 
Jos olet tunnistautunut MobilePayhin pankkitunnuksillasi rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et ole tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä

Jos et tunnistautunut rekisteröitymisen yhteydessä, ei hätää, voit tehdä sen nyt ja nostaa maksurajojasi. Huomaathan, että nostettua käyttörajaa ei voi enää laskea. Pääset nostamaan maksurajojasi sovelluksen asetuksissa kohdassa Maksurajat.

Verkkokauppa

Jos ostat verkkokaupoista MobilePaylla, ei ole mitään päivittäisiä tai vuotuisia käyttörajoja tunnistautumistavasta riippumatta.
Huomaa: Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia MobilePay MyShop-sopimuksen. Lue lisää MobilePaysta yrityksille.

Mikä on reaaliaikaiset maksut palvelu?

Reaaliaikaiset maksut palvelu mahdollistaa rahan siirtämisen ilman viivettä ja täysin reaaliaikaisesti. Jatkossa siis MobilePaylla siirretty maksu siirtyy tililtä toiselle saman tien silloin, kun MobilePayhin liitetty tili on reaaliaikaiset maksut palvelun piirissä. Suuri osa Suomessa toimivista pankeista liittyy palvelun piiriin lokakuun aikana. Muun muassa OP, Handelsbanken, Nordea, POP Pankit ja Säästöpankit ovat jo mukana.

Kuka voi käyttää MobilePayta?

Saadaksesi MobilePayn sinun on oltava 15-vuotias ja sinulla on oltava:

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, voit solmia yrityssopimuksen.

Mikä on MobilePayn ikäraja?

Sinun on oltava vähintään 15-vuotias, jotta voit käyttää MobilePayta. Sinulla on lisäksi oltava oma maksukortti lähettääksesi maksuja. 

Jos olet alle 18-vuotias voit ilman huoltajasi suostumusta käyttää MobilePayta tehdäksesi maksutapahtumia omalla työlläsi ansaitsemistasi varoista.

Mistä löydän hinnat ja ehdot?

Löydät aina uusimmat hinnat ja ehdot tältä sivulta sekä sovelluksesta.

MobilePay 

MobilePayn käyttöehdot verkkokaupoissa 

Katso MobilePayn voimassaolevat ehdot täältä.

 

Miten irtisanon MobilePayn?

Jos et halua enää käyttää MobilePayta, riittää, että poistat sovelluksen. Huomaa, että pelkkä sovelluksen poistaminen ei irtisano MobilePay-sopimustasi. Jos haluat irtisanoa MobilePay-sopimuksen, soita MobilePayn asiakastukeen numeroon 0200 31331. Me poistamme rekisteröintisi etkä ole enää MobilePay-käyttäjä.

Jos rekisteröidyt uudelleen MobilePay-käyttäjäksi saman vuoden sisällä, kuluvan vuoden aikana kerryttämäsi käyttörajat palautuvat irtisanomista edeltävälle tasolle.

Miten nopeasti siirto tapahtuu?

Reaaliaikaiset maksut palvelun käyttöönoton jälkeen MobilePay lähettää rahat eteenpäin vastaanottajalle reaaliaikaisesti.  Rahat siirtyvät reaaliaikaisesti myös viikonloppuisin, mikäli vastaanottajan pankki on mukana reaaliaikamaksujen järjestelmässä. Suuri osa suomalaisista pankeista on liittynyt reaaliaikaiset maksut palveluun, muun muassa OP, Nordea, POP Pankit ja Säästöpankit ovat jo mukana. Voit tarkistaa omasta pankistasi, kuuluuko se (SEPA Instant Credit Transfer) palvelun piiriin.

Jos maksun saajan tili ei ole mukana reaaliaikamaksujen palvelussa arkisin ennen kello 16.30 tehdyt maksut ovat lähettäjän ja vastaanottajan pankista riippumatta perillä saman päivän aikana ja iltaisin ja viikonloppuisin tehdyt maksut seuraavana arkiaamuna.

Mitkä ovat MobilePay-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää MobilePay-sovellusta.  Huomaa kuitenkin, että tiettyihin toimintoihin voi liittyä teknisiä vaatimuksia, esim. maksamiseen lukitusnäytöstä.

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

MobilePay-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
10.0 tai uudempi

Android 
5.0 tai uudempi

Mitkä ovat WeShare-sovelluksen tekniset vaatimukset?

Jos sinulla on iOS tai Android-puhelin, voit käyttää WeShare-sovellusta. 

Optimoimme jatkuvasti sovellusta käyttöjärjestelmien uusimpia versioita varten. Se takaa parhaat kokemukset useimmille käyttäjille.

WeShare-sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa:

iOS (iPhone)
10.0 tai uudempi

Android 
5.0 tai uudempi

Saanko käyttää MobilePayta yrityskäyttöön?

MobilePay on yksityishenkilöille tarkoitettu sovellus. Sovellusta saa käyttää rahojen lähettämiseen yksityishenkilöiden välillä ja ostosten maksamiseen myymälöissä ja verkkokaupoissa.

Meillä on valikoima maksuratkaisuja myös yritysten erilaisiin tarpeisiin. Jos haluat tarjota MobilePayn maksuvaihtoehdoksi asiakkaillesi, lue lisää maksuratkaisuistamme yrityksille ja tilaa sinulle sopiva maksuratkaisu MobilePay-portaalista.

Voiko minulla olla useampia MobilePay-sopimuksia?

Yksityishenkilöillä voi olla vain yksi aktiivinen MobilePay-sopimus. Jos olet liikkeenharjoittaja ja haluat tarjota asiakkaillesi maksua MobilePaylla, sinulla on oltava yrityssopimus.

Voinko asettaa vuotuisen tai päivittäisen käyttörajan?

Et, se ei ole mahdollista.

Voinko käyttää MobilePayta ulkomailla?

Kyllä, jos lähetät rahaa toiselle suomalaiselle MobilePay-käyttäjälle suomalaisella matkapuhelinnumerolla, suomalaisella Debit- tai Credit-kortilla ja suomalaisella MobilePayhin liitetyllä pankkitilillä. Huomaa, että teleoperaattorisi voi veloittaa lisää dataliikenteestä ulkomailla.

Voinko siirtää rahaa tanskalaiselle MobilePay-käyttäjälle?

Ei, valitettavasti et voi siirtää rahaa tanskalaisille MobilePay-käyttäjille. MobilePay on maakohtainen, eli suomalaista MobilePayta voi käyttää vain Suomessa. Vastaavasti tanskalaista MobilePayta voi käyttää vain Tanskassa. 

Voinko saada MobilePayn, jos asun ulkomailla?

Et. MobilePay-käyttäjällä tulee olla osoite Suomessa, suomalainen pankkitili, suomalainen puhelinnumero ja suomalainen Debit- tai Credit-kortti.

Voinko saada MobilePayn useisiin mobiililaitteisiin?

Kyllä, voit käyttää samaa MobilePay-sopimusta useissa eri mobiililaitteissa. Tee näin:

Et voi perustaa useita MobilePay-sopimuksia eri korteilla ja tileillä. Yksityiskäyttäjillä voi olla vain yksi MobilePay-sopimus.

 

Voinko yksityiskäyttäjänä käyttää MobilePayta keräyksiin tai joukkorahoitukseen?

MobilePay-sovellusta ei yksityishenkilönä saa käyttää julkisiin keräyksiin.

Huomaa, että tämä koskee myös keräyksiä, jotka levitetään esim. sosiaalisen median kautta.

Jos haluat yksityishenkilönä kerätä MobilePaylla rahaa tuntemattomilta ihmisiltä, sinulla on oltava Y-tunnus, keräyslupa ja MobilePay MyShop-sopimus.

Jos sinulla on Y-tunnus ja keräyslupa, voit solmia MobilePay MyShop-sopimuksen keräystä varten. Voit rekisteröidä yrityksesi MobilePay-portaalissa.